Integracja – w szerokim znaczeniu wyraża się w takim wzajemnym stosunku pełno – i niepełnosprawnych, w którym są respektowane takie same prawa, liczą się takie same wartości, w których stwarza się obu grupom identyczne warunki do maksymalnego, wszechstronnego rozwoju (Wikipedia).
Działalność przedszkola integracyjnego polega na włączaniu dzieci z niepełnosprawnościami do grupy pełnosprawnych rówieśników z zachowaniem takich samych praw i obowiązków poprzez stworzenie najlepszych warunków do rozwoju.
W naszym przedszkolu funkcjonują dwie grupy integracyjne: Drużyna Kubusia Puchatka i Teletubisie.
Liczba dzieci w grupie integracyjnej nie przekracza 20 dzieci. Pracę w grupie prowadzą nauczyciele wychowania przedszkolnego oraz nauczyciele specjaliści. Korzyści z uczęszczania do takiej grupy czerpią zarówno dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, jak i dzieci pełnosprawne.
Dzieci z niepełnosprawnościami dzięki kontaktom ze zdrowymi rówieśnikami nabierają większej pewności siebie i wiary we własne możliwości, a także starają się pokonywać własne ograniczenia. Dzieci wchodzą w interakcje z rówieśnikami w miejscu, w którym czują się bezpieczne i akceptowane.
Natomiast dzieci pełnosprawne:
– uczą się tolerancji, empatii, szacunku dla odmienności,
– uwrażliwiaj się na sytuację innych,
– kształtują w sobie chęć bezinteresownego niesienia pomocy.
W naszym przedszkolu integracja polega także na uwrażliwianiu całej społeczności przedszkolnej na sytuację osób z niepełnosprawnościami. Odbywa się to poprzez organizowanie w placówce wyjątkowych wydarzeń takich jak:
– Tydzień integracyjny – to wyjątkowy tydzień w naszym przedszkolu organizowany co roku wiosną pod różnymi hasłami przewodnimi. Podczas 5 dni odbywają się wspólne zabawy, konkursy, spotkania z ważnymi gośćmi.
– Światowy Dzień Dziecięcego Porażenia Mózgowego – to święto obchodzone 6 października mające na celu uwrażliwienie na sytuację ponad 17 milionów osób z MPD, czyli dziecięcym porażeniem mózgowym oraz ich bliskich.
– Międzynarodowy Dzień Białej Laski – to święto obchodzone 15 października, którego celem jest uwrażliwienie na sytuację osób niewidomych i słabowidzących. Nasze przedszkole włącza się w uroczyste obchody tego dnia organizując pokazy, wspólne zabawy i spotkania z zaproszonymi gośćmi. Dzięki temu otrzymaliśmy certyfikat „Przedszkola przyjaznego osobom niewidomym”.
– Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych – to święto obchodzone 3 grudnia mające na celu uwrażliwienie na sytuację osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Nasze przedszkole od lat podczas tego wyjątkowego dnia świętuje z zaprzyjaźnionymi przedszkolakami z przedszkola przy Zespole Szkół Nr 3 we Włocławku.
– Światowy Dzień Zespołu Downa – to święto obchodzone 21 marca mające na celu uwrażliwienie na sytuację osób z Zespołem Downa i ich bliskich. Co roku społeczność naszego przedszkola włącza się w obchody tego wyjątkowego dnia. Najbardziej widocznym znakiem naszej integracji z osobami z zespołem downa i ich bliskimi jest symbol tego święta, czyli dwie różne, kolorowe skarpetki, które tego dnia wszyscy mamy na nogach.
– Światowy Dzień Autyzmu – to święto obchodzone 2 kwietnia mające na celu uwrażliwienie na sytuację osób z autyzmem i zespołem Aspergera oraz ich bliskich. Co roku nasze przedszkole „świeci się na niebiesko” na znak włączenia się w obchody tego wyjątkowego dnia.
– Grupa wsparcia dla rodziców – to spotkania odbywające się przynajmniej dwa razy w roku z rodzicami dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na te spotkania zapraszamy psychologów, pedagogów i innych specjalistów, którzy wspierają rodziców w procesie wychowawczym dzieci.
Szerząc ideę integracji współpracujemy z instytucjami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnościami tj. między innymi z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta Włocławek ds. Osób z Niepełnosprawnościami Panią Agnieszką Chmielewską, Zespołem Szkół nr 3 we Włocławku, Zespołem Szkół Integracyjnych nr 5 we Włocławku, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną we Włocławku, Polskim Związkiem Niewidomych, Ośrodkiem Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych na ul. Radosnej. Planujemy nawiązanie współpracy ze Żłobkiem integracyjnym.
W celu zapewnienia dzieciom możliwości wszechstronnego rozwoju nauczyciele pracujący w grupach integracyjnych nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje i kompetencje zawodowe uczestnicząc w szkoleniach z zakresu pedagogiki korekcyjnej i specjalnej. Ponadto wyposażamy sale w nowoczesne pomoce dydaktyczne takie jak np.: tablica multimedialna, magiczny dywan, laptop z programami przystosowanymi do pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzieci objęte są także zajęciami rewalidacyjnymi ze specjalistami, zajęciami z terapii logopedycznej, zajęciami z elementami terapii sensorycznej, zajęciami z zakresu terapii ręki, zajęciami z elementami Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, zajęciami z wykorzystaniem programu aktywności Knillów, zajęciami specjalistycznymi odbywającymi się w Sali doświadczania świata.
Jednocześnie staramy się także zwiększać kompetencje wychowawcze rodziców dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez utworzenie i ciągłe wzbogacanie księgozbioru zawierającego pozycje z zakresu pedagogiki korekcyjnej i specjalnej.