ZASADY KORZYSTANIA Z POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
(Terapia logopedyczna)
Przedszkole Publiczne nr 32 Jaś i Małgosia we Włocławku organizuje i udziela dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
§ 1
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na:
1. Diagnozowaniu środowiska ucznia;
2. Rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia;
3. Rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych;
4. Wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
5. Organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
6. Podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach, oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
7. Prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców;
8. Wspieraniu nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
9. Wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia;
10. Udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu sie, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
11. Wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
12. Umożliwianiu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli;
13.Podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
Zadania dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane we współpracy z:
1. Rodzicami;
2. Nauczycielami i innymi pracownikami szkoły
3. Poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
4. Innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5. Podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
§ 2
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
§ 3
Zajęcia logopedyczne:
1. organizuje sie dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę;
a) zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie logopedii lub logopedii szkolnej;
b) liczba uczestników zajęć wynosi od 2 do 4 uczniów.
2. Podczas zajęć logopedycznych prowadzone są przede wszystkim ćwiczenia korygujące nieprawidłową wymowę.
3. W zajęciach biorą udział uczniowie u których stwierdzono wadę wymowy lub dysfunkcje utrudniające proces komunikacji językowej.
4. Podstawą klasyfikowania na zajęcia jest zdiagnozowanie przez logopedę w toku badania przesiewowego nieprawidłowej wymowy uczniów ( np. przy pomocy Karty Badania Wymowy Dziecka ) oraz uwzględnienie uzasadnionych sugestii wychowawców lub rodziców.
5. Po pisemnym wyrażeniu zgody na zajęcia obecność uczniów jest obowiązkowa.
a) Nieusprawiedliwiona nieobecność na 3 zajęciach jest jednoznaczna z rezygnacją rodzica z udziału dziecka w zajęciach.
b) Rodzice uczniów objętych zajęciami zobowiązani są do wspierania oddziaływań szkoły, a w szczególności do stałego kontaktu z logopedą i systematycznego prowadzenia zadawanych przez niego ćwiczeń i zadań oraz w razie potrzeby do zaangażowania w przygotowanie pomocy do zajęć.
§ 4
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizuje dyrektor szkoły.
Do zadań logopedy należy w szczególności:
1. Przeprowadzenie badan wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
2. Diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników – organizowanie pomocy logopedycznej;
3. Prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma;
4. Organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogami i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno-kompensacyjne;
5. Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
6. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia;
7. Wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, o których mowa w odrębnych przepisach.